ConflictWatch Malay Regions Feed Archiver

Go Back:30 Days | 7 Days | 2 Days | 1 Day

ConflictWatch Malay Regions Feed Today.

Go Forward:1 Day | 2 Days | 7 Days | 30 Days

ConflictWatch Malay Regions Feed was generated at Eastern Asia ConflictWatch.

Monday, 19 June

18:42

Singapore Environment Council executive director resigns "IndyWatch Feed Economics"

SEC said it accepted Jen Teo's resignation "to further her personal interests" after more than six years as executive director.

17:38

Pemain Sabah FC Mohd Rizal mengaku tidak bersalah mencederakan kekasihnya di sebuah hotel, dua minggu lalu. BEST FBKL

 



Minggu lalu, kecoh di laman sosial mengenai berita tentang seorang bekas pemain bola sepak pasukan kebangsaan yang didakwa telah memukul dan mengasari kekasihnya sehingga menjadi bualan ramai.


Kekasih yang dikenali sebagai Dr Hana Rose mendakwa telah menjadi mangsa keganasan teman lelakinya, Rizal Ghazali dalam satu insiden di sebuah hotel terletak di Petaling Jaya, Selangor pada 7 Jun lalu.

Dr. Hana Rose Dakwa Pemain Bola Sepak Dah Ambil Barang & Lari Rumah -Jumpa Di Mahkamah


Pemain Sabah FC, Mohd Rizal tak mengaku bersalah cederakan kekasih di hotel


Pemain Sabah FC, Mohd Rizal tak mengaku bersalah cederakan kekasih di hotel
Mohd Rizal didakwa memukul Hani Farhana Hasrul Sani, 37 dan melakukan khianat dengan merosakkan telefon bimbit mangsa sama, mencecah kerugi...

17:16

UMAT ISLAM DI MALAYSIA SAMBUT AIDILADHA 29 JUN BEST FBKL

 UMAT ISLAM DI MALAYSIA SAMBUT AIDILADHA 29 JUN

Ahli Jawatankuasa Melihat Anak Bulan Wilayah Persekutuan Labuan melakukan melakukan cerapan menggunakan teleskop Celestron Nexstar 5SE bagi melihat anak bulan Zulhijjah.

18/06/2023 08:47 PM

KUALA LUMPUR, 18 Jun (Bernama) -- Umat Islam di Malaysia akan menyambut Aidiladha pada 29 Jun ini, menurut Penolong Setiausaha Majlis Raja-Raja Datuk Mohd Aseral Jusman. 

Bagi menyempurnakan titah perintah Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong setelah diperkenan oleh Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja, maka bagi pihak Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Malaysia dengan ini mengisytiharkan bahawa 1 Zulhijah 1444 Hijrah ialah pada 20 Jun 2023 Masihi. 

Oleh yang demikian, Hari Raya Korban (10 Zulhijah) bagi negeri-negeri di seluruh Malaysia ditetapkan pada hari Khamis, 29 Jun 2023 Masihi, menurutnya  dalam pengumuman yang disiarkan oleh Radio Televisyen Malaysia (RTM) malam ini.

-- BERNAMA



17:09

The Swiss Dream Circus is in Malaysia from June 28 to July 23, 2023 | #swissdreamcircus #myticket #circus BEST FBKL










Ladies and gentlemen, boys and girls, get ready to welcome to the Swiss Dream Circus to town!

The Swiss Dream Circus is in Mutiara Damansara from June 28 to July 23, 2023 




SWISS DREAM CIRCUS:

We are thrilled to present some of the most incredible acts that the circus has to offer. Our performers have worked tirelessly to prepare for this show, and we promise to provide you a memorable experience you will not forget. 


But the circus is more than just a series of thrilling acts. It's a place of magic and imagination, where dreams come to life and anything is possible. So let your imagination run wild and get ready to be swept away by the enchanting world of circus.

Swiss Dream Circus stands for real circus where you can dream with open eyes. "SWISS" stands for quality, "DREAM" for diving into another world and "CIRC...

16:30

Loss of palm oil fertiliser subsidies leaves Sumatra's farmers reeling "IndyWatch Feed Economics"

Farmers face an uncertain transition to using composting methods to boost nitrogen content in plantation soil, as Indonesia has removed palm oil from a list of commodities qualifying for subsidised chemical fertilisers.

14:20

Leo Pui Yong appointed CSO of Malaysias Tenaga Nasional "IndyWatch Feed Economics"

The former chief risk officer of Malaysias national utilities firm, Tenaga Nasional, will lead the companys newly established sustainability division.

14:11

Biarpun berada dalam kesakitan selepas terlibat dalam kemalangan Shah Firdaus hanya mahu menamatkan perlumbaan separuh akhir BEST FBKL



ACC: Saya hanya mahu tamatkan perlumbaan walaupun sakit - Shah Firdaus

Astro Arena

Jun 19, 2023
Shah Firdaus ketika ditemu bual wartawan Astro Arena selepas terlibat dalam kemalangan ketika perlumbaan separuh akhir acara keirin ACC 2023 di Velodrom Nasional, Nilai, 18 Jun 2023. - Foto Astro ARENA

ACC: Saya hanya mahu tamatkan perlumbaan walaupun sakit - Shah Firdaus

Shah Firdaus ketika ditemu bual wartawan Astro Arena selepas terlibat dalam kemalangan ketika perlumbaan separuh akhir acara keirin ACC 2023 di Velodrom Nasional, Nilai, 18 Jun 2023. - Foto Astro ARENA

PELUMBA berbasikal trek negara, Shah Firdaus Sahrom, berkata dia hanya mahu menamatkan perlumbaan separuh akhir acara keirin Kejohanan Berbasikal Trek Asia (ACC) 2023 biarpun berada dalam kesakitan selepas terlibat dalam kemalangan.

Pelumba negara itu dilanggar basikal lawan sehingga terjatuh di Velodrom Nasional, Nilai semalam tetapi dia mempamerkan semangat terpuji untuk bangkit meneruskan perlumbaan hingga ke garisan penamat biarpun keadaan basikalnya rosak teruk.

Usahanya itu terbalas apabila disahkan layak ke pusingan akhir selepas semakan 'photo finish' dan kehadirannya dalam perlumbaan final jelas membantu Datuk Azizulhasni Awang memenangi pingat emas dengan memecahkan formasi tiga pelumba Jepun, di mana dia turut memenangi pingat gangsa acara itu.

Dalam satu temu bual bersama wartawan Astro Arena, Fina Nasrom, Shah Firdaus berkata: "Selepas pelumba Jepun memulakan gerakan, kayuhan saya memang amat lancar tetapi kemudian secara tiba-tiba, saya tidak tahu apa yang berlaku, ia berlaku dengan amat pantas.

"Rupa-rupanya tayar pelumba China berlanggar dengan pelumba Jepun dan kami kesemua lima pelumba lain memang terbang.

"Dalam fikiran saya, saya hanya mahu menamatkan perlumbaan sahaja kerana kami mahukan mata kelayakan ke Sukan Olimpik.

"Jadi saya hanya mengambil semula basikal saya dan teruskan kayuhan tetapi saya tidak dapat tekan kaki saya kerana basikal saya sudah rosak sepenuhnya. Mujur ia masih boleh bergerak.

"Alhamdulillah, saya masih layak ke final dan dalam final, saya hanya mahu melakukan yang terbaik kerana tidak mahu menyesal.

"Tetapi dengan kondisi tubuh saya yang memang amat sakit -- saya tertusuk 'saddle' basikal saya -- dan saya juga tidak biasa dengan basikal kedua itu kerana posisinya agak berbeza dengan basikal yang saya gunakan sebelum kemalangan itu.

"Saya hanya melakukan yang terbaik dan dapat nombor tiga, Alhamdulillah," katanya.

14:01

Ketua Polis Negara Bersara Awal Bulan Depan BEST FBKL

 


Acryl Sani akhiri tugas Ketua Polis Negara awal Julai ini
BERITA HARIAN
KUALA LUMPUR: Ketua Polis Negara, Tan Sri Acryl Sani Abdullah Sani, bakal mengakhiri tugasnya lebih awal dari yang tarikh yang dijadualkan.

Beliau akan mengakhiri tugasnya sebagai pemimpin nombor satu Polis Diraja Malaysia (PDRM) pada minggu pertama Julai ini meskipun tugas diberikan kepadanya sebelum ini berakhir Oktober ini.

Susulan persaraan beliau, tugas memimpin pasukan PDRM unruk mendepani enam Pilihan Raya Negeri (PRN) yang bakal berlangsung pada Julai atau Ogos ini, bakal digalas Timbalannya, Tan Sri Razarudin Husain.

Ketika dihubungi BH semalam, Acryl Sani mengesahkan perkara berkenaan.

"Ya benar, saya akan berundur dari pasukan PDRM pada minggu pertama Julai ini.

"Keputusan ini dibuat disebabkan ada tawaran di luar sana (luar pasukan PDRM) yang perlu saya terima pada masa ini," katanya kepada BH malam semalam.

Anak kelahiran Petaling Jaya, Selangor ini bagaimanapun tidak memberi butiran lanjut mengenai tawaran diterimanya sebaik menamatkan tugas sebagai Ketua Polis Negara.

Sementara itu, berdasarkan maklumat sumber, Acryl bakal dilantik menerajui sebuah syarikat perbankan milik kerajaan dalam masa terdekat.

Langkah Acryl bersara lebih awal ini dapat dilihat apabila juruiring rasminya (ADC) sebelum ini dilantik sebagai Timbalan Ketua Polis Daerah Brickfields.

Setakat ini nama bakal pengganti Acryl Sani belum dapat dipastikan.

13:52

DUN Selangor bubar Jumaat ini - Setiausaha Sulit Sultan Selangor BEST FBKL



DUN Selangor bubar Jumaat ini - Setiausaha Sulit Sultan Selangor

Astro Awani

Jun 19, 2023
Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor akan dibubarkan pada 23 Jun ini, bagi memberi laluan kepada Pilihan Raya Negeri (PRN). - Foto fail/BERNAMA

DUN Selangor bubar Jumaat ini - Setiausaha Sulit Sultan Selangor

Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor akan dibubarkan pada 23 Jun ini, bagi memberi laluan kepada Pilihan Raya Negeri (PRN). - Foto fail/BERNAMA

KUALA LUMPUR: Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah perkenan Dewan Undangan Negeri (DUN) negeri itu dibubar pada 23 Jun ini, bagi memberi laluan kepada Pilihan Raya Negeri (PRN).

Perkara itu diumumkan Setiausaha Sulit Sultan Selangor Datuk Mohamad Munir Bani pada Istiadat Pembubaran DUN Selangor di Balai Dewan Diraja, Istana Alam Shah di sini hari ini.

Baginda turut berkenan menandatangani proklamasi pembubaran DUN Selangor.



Terdahulu, Menteri Besar Datuk Seri Amirudin Shari menghadap Sultan Selangor bagi memohon perkenan pembubaran DUN negeri itu.

Turut berangkat pada istiadat itu Raja Muda Selangor Tengku Amir Shah Sultan Sharafuddin Idris Shah.

Hadir sama, Setiausaha Kerajaan negeri Datuk Haris Kasim, Speakar DUN Selangor Ng Suee Lim dan barisan Ahli Dewan Diraja Selangor.


13:44

Wan Junaidi dilantik Yang Dipertua Dewan Negara ke-19 BEST FBKL



Wan Junaidi dilantik Yang Dipertua Dewan Negara ke-19

Bernama

Jun 19, 2023
Tan Sri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar, Yang Dipertua Dewan Negara. - Foto BERNAMA

Wan Junaidi dilantik Yang Dipertua Dewan Negara ke-19

Tan Sri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar, Yang Dipertua Dewan Negara. - Foto BERNAMA

KUALA LUMPUR: Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) Tan Sri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar dilantik sebagai Yang Dipertua Dewan Negara yang ke-19 hari ini.

Wan Junaidi menggantikan Tan Sri Dr Rais Yatim yang dilantik sebagai Speaker Dewan Negara sejak 18 Jun 2020 dan tamat perkhidmatan pada 16 Jun lepas.

Pelantikan itu dibuat selepas Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim mengemukakan Wan Junaidi, yang juga calon tunggal sebagai cadangan nama ahli untuk dilantik.



"Mengikut Peraturan Mesyuarat 2 (1), saya telah memastikan bahawa beliau bersetuju untuk berkhidmat jika dipilih," katanya.

Cadangan itu disokong Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz.

-- BERNAMA


13:40

Wan Junaidi, Nur Jazlan dan Mujahid angkat sumpah ahli Dewan Negara BEST FBKL

 Wan Junaidi, Nur Jazlan dan Mujahid angkat sumpah ahli Dewan Negara


Bernama

Jun 19, 2023
Dari kiri, Nur Jazlan, Wan Junaidi dan Mujahid. - Foto BERNAMA

Wan Junaidi, Nur Jazlan dan Mujahid angkat sumpah ahli Dewan Negara

Dari kiri, Nur Jazlan, Wan Junaidi dan Mujahid. - Foto BERNAMA

KUALA LUMPUR: Dua bekas Menteri dan seorang bekas timbalan menteri mengangkat sumpah jawatan sebagai Ahli Dewan Negara hari ini.

Mereka ialah bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) Tan Sri Wan Junaidi Tuanku Jaafar, bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Seri Dr Mujahid Yusof dan bekas Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Nur Jazlan Mohamed.

Ketiga-tiga mereka mengangkat sumpah sebagai senator di hadapan pengerusi sementara Senator Prof Datuk Seri Dr Awang Sariyan pada majlis yang berlangsung di Dewan Negara.



Wan Junaidi dan Nur Jazlan mendapat lantikan Yang di-Pertuan Agong manakala Mujahid adalah pilihan Dewan Undangan Negeri Perak pada 25 Mei lepas.

Ketika pentadbiran perdana menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebelum ini, Wan Junaidi berkhidmat dalam portfolio undang-undang bermula 2021 hingga 2022.

Beliau pernah berkhidmat sebagai Timbalan Speaker Dewan Rakyat pada 2008 hingga 2013.

Mujahid yang juga Pengerusi Pakatan Harapan Perak pula adalah bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri (Agama) dari 2018 hingga 2020 manakala Nur Jazlan pula pernah memegang jawatan Timbalan Menteri Dalam Negeri pada 2015 hingga 2018.

Dewan Negara bersidang selama enam hari bermula hari ini.

-- BERNAMA


10:20

64 tourism events are planned throughout this year to promote and boost Visit Melaka Year 2024 BEST FBKL

 64 tourism events are planned throughout this year, revitalizing TMM 2024

Named

June 19, 2023
Abdul Razak (fifth, left) during a visit to monitor tourism products in conjunction with Visit Melaka Year around Banda Hilir and Jonker Walk in Melaka, June 4, 2023. - BERNAMA file photo

64 tourism events are planned throughout this year, revitalizing TMM 2024

Abdul Razak (fifth, left) during a visit to monitor tourism products in conjunction with Visit Melaka Year around Banda Hilir and Jonker Walk in Melaka, June 4, 2023. - BERNAMA file photo

MELAKA: A total of 64 tourism events are planned throughout this year to promote and boost the celebration of Visit  Melaka Year 2024 (TMM 2024), next year.

State Tourism, Heritage, Art and Culture Exco Datuk Abdul Razak Abdul Rahman said out of the total, 13 tourism events became major programs and had a high impact on the state's tourism sector and economy, as well as the people of Malacca.

He said that among the tourism activities in question are Melaka International Muaythai (July 29 to 30), Melaka Tricycle Carnival 2023 (Sept 1 and 2), Freshwater Fishing and Cooking Competition 2023 (Sept 3), and Melaka International Air Carnival (KUAM) 2023 (Sept 29 to Oct 3).



"We will also evaluate and carefully organize this tourism event next year as a supplement or program in conjunction with TMM 2024, in an effort to reach the target of 18.7 million tourists next year.

"The tourism program drawn up next year will cover all tourism sub-sectors in Melaka, including sports such as international marathon programs and dragon boat competitions, which will certainly attract many participants from home and abroad," he told reporters after officiating the Boat Parade. Malacca Dragon 2023 here yesterday.

Meanwhile, Abdul Razak said the TMM 2024 Launch Ceremony will be completed by Deputy Prime Minister Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi at the Malaysian Tourism Center (MaTiC), Kuala Lumpur on 14 July next.

He said the launch ceremony will also involve tourism industry activists in Melaka who will also promote the tourism products and services offered.

Earlier, Abdul Razak said the Melaka Dragon Boat Race 2023, which involves 40 groups with a total of nearly 500 participants from home and abroad, will take place at the Sungai Information Center in Pengkalan Rama here, on July 2 next.

He said the organization of the 41st sports event, not only promotes the water sports in conjunction with the Duanwu Festival, which is a major traditional festival of the Chinese people, but is able to promote the Melaka tourism sector.

-- BERNAMA


Sunday, 18 June

22:17

XPDC antara 4 Band Lagenda di atas satu pentas di Konsert Lagenda Rock Vol.1 pada 16 Julai 2023 #xpdc #myticket BEST FBKL


Saya tidak mahu berkongsi banyak tapi percayalah, Konsert Lagenda Rock Vol. 1 akan menjadi konsert bersejarah bukan sahaja untuk pemuzik tetapi peminat yang sudah lama tidak dapat menyaksikan gabungan kugiran-kugiran rock dalam sebuah persembahan, ujar Pengarah Urusan Mutiara Optimum Sdn Bhd, Adam Hanafi bin Masdi.

Konsert Lagenda Rock Vol. 1 Menggabungkan XPDC, Rusty Blade, May dan Babylon Di Satu Pentas

Konsert Lagenda Rock Vol. 1  ini adalah berita paling 'legend' yang dinantikan sekian lama oleh penggemar muzik rock.

Konsert Lagenda Rock Vol. 1 kelak akan menjadi pentas pertama but XPDC beraksi dalam skala besar selepas manta vokalis mereka, Mael, meninggal dunia pada 27 April 2023 lalu. Biarpun Allahyarham sudah tidak lagi bersama XPDC dan empayar kumpulan itu diteruskan Ali sebagai vokalis


Tanggal 16 Julai kelak juga bakal menyaksikan aksi May bersama dengan vokalis baharu mereka, Kelvin Thein yang menggantikan posisi penyanyi utama lama, Muss.

Muzik rock dan metal XPDC, Rusty Blade, May dan Babylon akan dilantunkan di Megastar Sg Plaza, Kuala Lumpur pada konsert yang akan berlangsung 16 Julai 2023 ini.


TIKET

Tiket-tiket berharga RM288 (standing & seating) dan pembelian Early Bird akan memperolehi diskaun sebanyak 15 peratus boleh dapatkan menerusi www.MyTicket.asia.

Jangan sampai terlepas saksi Konsert Lagenda Rock Vol. 1 



20:03

A female police officer who insulted a lance corporal has been caught in the act again in a car park! BEST FBKL





A female police officer who insulted a lance corporal has been caught in the act again in a car park!



Jun 18, 2023 15:59 MYT

SHAH ALAM: A female police officer who is believed to have insulted a lower ranking police officer on Thursday went viral again when she allegedly caused a commotion in the parking lot of a shopping mall.

It follows a video that lasted one minute and 30 seconds that went viral on social media allegedly involving the same woman police officer, this time she allegedly scolded an individual believed to be a member of the public when trying to park a vehicle.

Through the video, she uttered inappropriate words, as if insulting the individual.

" A big parking lot like this, she opened the car door and shouted... hoi! Then she said I was crazy. This is the person.

" You (you) are beautiful. I (I) like you . This is her dress, very beautiful, young children should copy her style. Sexy," she shouted again.

The member of the public was heard trying to fight back but the senior officer kept shouting at her.

"What are you doing? Did you just literally harass me right now? Go away ," she said while asking the officer to leave the parking area.

Her action which caused a stir has caused the average netizen to feel dissatisfied and want strict action to be taken against the woman police officer,




SEE THE FULL VIDEO ON TIK TOK https://www.tiktok.com/@viralkiniofficial/video/7245695789257870593

@viralkiniofficial Inspektor Shila berjaya tular sekali lagi untuk kali ini kejadian berlaku di parking pula #pdrmmalaysia #shiela #bukitaman #viralkini #tiktokmalaysia #fyp...

19:57

Sultan Mizan Zainal Abidin kurnia darjah kebesaran kepada 111 individu BEST FBKL



Sultan Mizan Zainal Abidin kurnia darjah kebesaran kepada 111 individu

Bernama

Jun 18, 2023 14:30 MYT




Pengurniaan itu bersempena Sambutan Ulang Tahun Ke-61 Hari Keputeraan Sultan Mizan Zainal Abidin.

Sultan Mizan Zainal Abidin kurnia darjah kebesaran kepada 111 individu

Pengurniaan itu bersempena Sambutan Ulang Tahun Ke-61 Hari Keputeraan Sultan Mizan Zainal Abidin. - Gambar fail

KUALA TERENGGANU: Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin berkenan mengurniakan Gelaran dan Darjah Kebesaran Bintang-Bintang serta Pingat kepada 111 individu di Istana Syarqiyyah di sini, hari ini.

Pengurniaan itu bersempena Sambutan Ulang Tahun Ke-61 Hari Keputeraan baginda.

Turut berangkat Sultanah Terengganu, Sultanah Nur Zahirah yang diiringi Menteri Besar Datuk Seri Dr Ahmad Samsuri Mokhtar.



Pengarah Tanah dan Galian Negeri Terengganu, Datuk Zulkifli Ali dan Pengarah Urusan Yen Tin, Datuk Tan Choo Meng mendahului senarai penerima dengan anugerah tertinggi iaitu Datuk Bergelar.

Ia diikuti pengurniaan Darjah Kebesaran Setia Sultan Mizan Zainal Abidin Terengganu (SSMZ) yang membawa gelaran Datuk Seri kepada dua penerima iaitu Setiausaha Kerajaan Terengganu, Tengku Farok Hussin Tengku Abdul Jalil dan Pengerusi Eksekutif TSLAW Tower, Tan Sri Datuk Law Tien Seng.

Selain itu enam penerima dianugerahkan Darjah Datuk Setia Sultan Mizan Zainal Abidin Terengganu (DSMZ), manakala 27 individu lagi dianugerahkan Darjah Datuk Paduka Mahkota Terengganu (DPMT). Kedua-duanya membawa gelaran Datuk.

Antara penerima DSMZ termasuk Pengarah Pencegahan Jenayah dan Keselamatan Komuniti Ibu Pejabat Polis Diraja Malaysia (PDRM), Datuk Aidi Ismail.

Selain itu Sultan Mizan turut berkenan mengurniakan Darjah Kebesaran Setia Sultan Mizan Zainal Abidin (SMZ) kepada 16 penerima; Setia Mahkota Terengganu (SMT) (10 penerima); Ahli Sultan Mizan Abidin Terengganu (AMZ) (12 penerima) dan Ahli Mahkota Terengganu (AMT) (36 penerima).

- BERNAMA


19:56

PRN: Agihan kerusi PH-BN hampir selesai, hanya 9 kerusi belum dimuktamad - Asyraf Wajdi BEST FBKL



PRN: Agihan kerusi PH-BN hampir selesai, hanya 9 kerusi belum dimuktamad - Asyraf Wajdi

Bernama

Jun 18, 2023
Setiausaha Agung UMNO Datuk Asyraf Wajdi Dusuki berkata perbincangan mengenai pembahagian kerusi telahpun selesai di peringkat Jawatankuasa Perundingan BN-PH.

PRN: Agihan kerusi PH-BN hampir selesai, hanya 9 kerusi belum dimuktamad - Asyraf Wajdi

Setiausaha Agung UMNO Datuk Asyraf Wajdi Dusuki berkata perbincangan mengenai pembahagian kerusi telahpun selesai di peringkat Jawatankuasa Perundingan BN-PH. - Gambar fail/Astro AWANI/Shahir Omar

JOHOR BAHRU: Rundingan agihan kerusi antara Pakatan Harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN) bagi enam Pilihan Raya Negeri (PRN) akan datang hampir selesai dan hanya sembilan kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) belum dimuktamad.

Setiausaha Agung UMNO Datuk Asyraf Wajdi Dusuki berkata perbincangan mengenai pembahagian kerusi telahpun selesai di peringkat Jawatankuasa Perundingan BN-PH.

Beliau berkata perkembangan terkini itu sekali gus menepis dakwaan segelintir pihak kononnya Kerajaan Perpaduan tidak stabil dan sebagainya.



"Kini kita masuk di peringkat akhir iaitu untuk dimuktamad di peringkat presiden-presiden. Daripada 245 kerusi DUN yang akan dipertanding, kita hanya ada isu sembilan (kerusi DUN) yang masih bertindih.

"Maknanya, kalau kita tengok dari segi peratusan, 99.7 peratus soal kerusi ini telah selesai dan boleh dikatakan (rundingan) berjalan dalam (suasana) cukup harmoni sekali," katanya kepada pemberita selepas tinjauan mesra di Karnival Institusi Pendidikan MARA Negeri Johor di Plaza Larkin hari ini.

Asyraf Wajdi, yang juga Ketua Sekretariat Kerajaan Perpaduan, berkata justeru baki sembilan kerusi DUN yang masih bertindih akan dimuktamad oleh kepimpinan tertinggi parti terbabit.

"(Berhubung) kerusi-kerusi yang bertindih ini, kita serahkan kepada kepimpinan tertinggi iaitu presiden-presiden parti untuk diperinci dan secara umumnya, itulah (perkembangan) sekarang," katanya.

Ketika ditanya lokasi kerusi terbabit, beliau berkata ia melibatkan kesemua enam negeri yang bakal mengadakan PRN.

Katanya rundingan di peringkat presiden dijangka dimuktamad sebelum proses penamaan calon.

Asyraf Wajdi berkata demikian ketika ditanya mengenai perkembangan terkini rundingan kerusi BN dan PH menjelang PRN di Kedah, Pulau Pinang, Negeri Sembilan, Selangor, Kelantan serta Terengganu.

-- BERNAMA

19:29

Female police officer arrested in Gombak for Insulting a Lance Corporal BEST FBKL




Jun 18, 2023 14:40 MYT

Hina lance corporal: Female police officer arrested in Gombak


The suspect will be granted bail as soon as the investigation papers are complete as there are several more reports made against the same suspect. 

KUALA LUMPUR : The police have confirmed that they have arrested a female police officer who had previously uttered disrespectful words and insulted a lower ranked member of the force.

Selangor Police Chief Datuk Hussein Omar said the civil servant was arrested at 1.20pm on Sunday at the Gombak District Police Headquarters.

"D9 of the Criminal Investigation Division, Gombak District Police Headquarters has arrested a 35-year-old local woman.

"Police also confiscated her mobile phones to assist with investigations related to Section 506 of the Penal Code, Section 186 of the Penal Code, as well as Section 14 of the Minor Offenses Act," he said in a statement on Sunday.

According to Hussein, the suspect will be granted bail as soon as the investigation papers are complete following several other reports made against the same suspect.

In a recording that went viral before , the suspect is believed to be a police officer who raised her voice saying that the police officer in question did not have the right to reprimand her in addition to belittling his position as a lance corporal.

In the meantime, another video recording allegedly involved the same police officer, in a different altercation at another location.


19:14

Imigresen tahan 72 warga asing, tumpas sindiket bekal pelacur di Kuala Lumpur BEST FBKL



Imigresen tahan 72 warga asing, tumpas sindiket bekal pelacur di Kuala Lumpur

Bernama

Jun 18, 2023



Antara yang ditahan dalam serbuan itu 43 wanita warga Vietnam, 15 wanita Indonesia, enam wanita Thailand dan empat lelaki Vietnam. - Gambar/ Jabatan Imigresen Malaysia

Imigresen tahan 72 warga asing, tumpas sindiket bekal pelacur di Kuala Lumpur

Antara yang ditahan dalam serbuan itu 43 wanita warga Vietnam, 15 wanita Indonesia, enam wanita Thailand dan empat lelaki Vietnam. - Gambar/ Jabatan Imigresen Malaysia

PUTRAJAYA: Jabatan Imigresen Malaysia berjaya menumpaskan sindiket membekal wanita warga asing bagi tujuan khidmat seks, selepas menahan 72 orang warga asing dalam satu operasi khas melibatkan lima serbuan di sekitar Kuala Lumpur Khamis lepas.

Ketua Pengarah Imigresen Malaysia Datuk Ruslin Jusoh berkata pegawai pelbagai pangkat dari Bahagian Perisikan dan Operasi Khas, Ibu Pejabat Imigresen Putrajaya terlibat dalam operasi bermula pukul 9 malam di sekitar Cheras dan Kepong itu, yang dijalankan hasil maklumat awam dan risikan.

"Turut ditahan tujuh lelaki tempatan yang bertindak sebagai 'kapten' dan penjaga premis," katanya dalam kenyataan hari ini.



Beliau berkata mereka yang ditahan dalam serbuan di lima premis itu terdiri daripada 43 wanita warga Vietnam, 15 wanita Indonesia, enam wanita Thailand, empat lelaki Vietnam, tiga lelaki Bangladesh dan seorang lelaki India berusia 25 hingga 42 tahun.

Katanya berdasarkan pemeriksaan awal kebanyakan warga asing itu melakukan pelbagai kesalahan seperti tidak memiliki dokumen perjalanan yang sah, Pas Lawatan Sosial (PLS) tamat tempoh serta salah guna pas, dan semua wanita yang ditahan pula dipercayai menyediakan perkhidmatan seks.

Ruslin berkata turut dirampas ialah 48 pasport Vietnam yang berada di premis berkenaan, sebuah kenderaan SUV berwarna kelabu yang dipercayai digunakan untuk menghantar wanita kepada pelanggan, dan wang tunai RM6,275 dipercayai hasil bayaran kepada khidmat seks.

Beliau berkata siasatan awal mendapati sindiket ini beroperasi di premis perniagaan tiga tingkat dengan menjadikan tingkat satu sebagai tempat tinggal manakala tingkat dua dan tingkat tiga sebagai tempat khidmat seks.

Katanya sindiket itu dipercayai telah beroperasi selama dua tahun dengan mengiklankan perkhidmatan mereka menerusi pelbagai platform termasuk Whatsapp dan Telegram, dengan kata laluan diberikan kepada pelanggan yang ingin mendapatkan khidmat seks, bagi membolehkan mereka masuk ke dalam premis berkenaan.

"Tanpa kata laluan pelanggan tidak dibenarkan masuk oleh penjaga premis, dan pelanggan diberikan pilihan mengikut kategori bilik dan jumlah jam tempahan," katanya dan menambah bagi tempahan wanita warga asing bayaran dikenakan RM230 bagi tempoh sejam.

Kesemua warga asing ya...

19:13

Polis Evo 3 breaks record at box office collecting more than RM50 million after 3 weeks BEST FBKL



Polis Evo 3 breaks record at box office collecting more than RM50 million after 3 weeks

Police Evo 3 tells about Inspector Khai and Inspector Sani returning with the latest mission and this time their team is joined by Inspector Dani, Inspector Julie and Inspector Dell who have different expertise.

June 18, 2023

Polis Evo 3 recorded a box office collection of RM50 million!


KUALA LUMPUR: Malaysian film Polis Evo 3 continues to lead the box office collection with RM50 million collected after more than three weeks of screening.

The latest figure makes the film directed by Syafiq Yusof, produced by Astro Shaw together with Skop Productions and TGV Pictures, as the film that recorded the highest gross for the year 2023 in Malaysia.

More interestingly, the collection also topped the big international franchises that used to dominate the highest collections in the country's cinemas.



The film features a cast of actors such as Zizan Razak, Shaheizy Sam, Sharnaaz Ahmad, Nora Danish, Syafiq Kyle, Farali Khan, Douglas Lim, Fauzi Nawawi, Fezrul Khan, Eyka Farhana and many more.

Police Evo 3 tells about Inspector Khai and Inspector Sani returning with the latest mission and this time their team is joined by Inspector Dani, Inspector Julie and Inspector Dell who have different expertise.

The situation gets complicated when the next target is Inspector Khai. Inspector Khai and Inspector Sani's friendship is tested when they realize that the suspect being hunted is related to Inspector Khai's past.

Watch the greatest local action movie of the year, Polis Evo 3 which is now in cinemas. Use #PolisEvo #PolisEvo3 #PE3 to share your thoughts and excitement about this movie.

Follow the latest developments and interesting clips of Polis Evo 3 on TikTok, Instagram, Twitter, Facebook Astro Shaw.

19:00

Azizulhasni rampas semula gelaran Raja Pecut Asia BEST FBKL



Azizulhasni rampas semula gelaran Raja Pecut Asia

Astro Arena

Jun 16, 2023
Datuk Azizulhasni Awang membuktikan kewibawaannya dengan merampas semula pingat emas acara pecut individu elit lelaki Kejohanan Lumba Berbasikal Trek Asia (ACC) 2023. - Foto BERNAMA

Azizulhasni rampas semula gelaran Raja Pecut Asia

Datuk Azizulhasni Awang membuktikan kewibawaannya dengan merampas semula pingat emas acara pecut individu elit lelaki Kejohanan Lumba Berbasikal Trek Asia (ACC) 2023. - Foto BERNAMA

DATUK Azizulhasni Awang membuktikan kewibawaannya dengan merampas semula pingat emas acara pecut individu elit lelaki Kejohanan Lumba Berbasikal Trek Asia (ACC) 2023.

Azizulhasni mengangkat tayarnya sebaik mencecah garisan penamat di Velodrom Nasional, Nilai, Negeri Sembilan, itu bagi mengulangi kejayaan edisi 2020 di Korea Selatan apabila mengetepikan pelumba Jepun, Kaiya Ota 2-0, di pentas final sebentar tadi.

The Pocket Rocketman yang mengatasi seorang lagi pelumba Jepun, Kento Yamasaki, 2-0 dalam separuh akhir dengan merakamkan kayuhan bertenaga 9.523s, sekali gus mengatasi rekod kebangsaan 9.548s yang dilakukannya dalam Kejohanan Dunia 2020 di Jerman.

18:58

Netizens question Rafizi's absence from Anwar, KJ's meeting on Economy BEST FBKL



Netizens question Rafizi's absence from Anwar, KJ's meeting on Economy

Khairy was invited by Anwar to attend the meeting even though he is not known as an economic expert

June 18, 2023

Netizens questioned Rafizi's absence from Anwar, KJ's meeting

Khairy was invited by Anwar to attend the meeting even though he is not known as an economic expert. - Image file

SHAH ALAM : Social media users raised questions regarding the absence of the Minister of Economy, Rafizi Ramli in a meeting held by the Prime Minister , Anwar Ibrahim with economists and industry experts to discuss the country's direction.

On the other hand, former Member of Parliament for Rembau, Khairy Jamaluddin was invited by Anwar to attend the meeting even though he is not known as an economic expert.

However, it is not certain what role Khairy Jamaluddin or KJ played in the meeting.



A Facebook user, Ahmad Mohamad said, discuss economic matters without the Minister of Economy, but why?

"We still need his formula," he joked.

According to another surfer who uses Facebook Nossbarber thinks that Rafizi should be in the discussion because it involves the country's economy.

"It doesn't matter if it's a view or what, he should be the Minister of Economy," he said.

In addition, there are also netizens linking KJ's involvement in the discussion because there are rumors that he will join the opposition party ahead of the State Election soon.

One of the Facebook users, Adnan Jaafar, questioned whether the Anwar-led government was worried if KJ joined Perikatan Nasional (PN).

"Are you worried about KJ joining PN?" he asked.

"I want to persuade KJ, because Wak Jahid, KJ has already refused," said a Facebook account user named Lajiah Jiah.

However, there were people who supported Anwar's action by calling KJ to attend the discussion.

"It is not wrong to discuss the direction of the country together. Our country is together," said one of the Facebook users. 

18:51

KERAJAAN AKAN PERKASA PENTADBIRAN PEJABAT DAERAH - PM BEST FBKL



KERAJAAN AKAN PERKASA PENTADBIRAN PEJABAT DAERAH - PM

SUNGAI PETANI, 17 Jun -- Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim menerima resolusi Konvensyen Pembangunan dan Kesejahteraan Rakyat yang disampaikan oleh Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Zuki Ali di Dewan Perdana,

UiTM Merbok hari ini.

17/06/2023 08:11 PM
Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan beliau tidak pernah mengeluarkan sebarang arahan supaya tindakan diambil terhadap mana-mana pihak tertentu sejak memegang jawatan itu. - Foto Facebook Anwar Ibrahim

SUNGAI PETANI, 17 Jun (Bernama) -- Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata kerajaan akan memperkasa pentadbiran pejabat daerah di seluruh negara bagi memastikan projek pembangunan dapat dilaksana dengan cekap dan berkesan demi kesejahteraan rakyat.

Beliau berkata walaupun kerajaan hari ini memberi keutamaan kepada projek besar dan berdepan cabaran anjakan perubahan dunia dari segi teknologi digital serta ekonomi namun usaha menjamin kesejahteraan rakyat tidak akan diabaikan.

"Saya nak tekankan bahawa sementara tumpuan kita dalam projek-projek besar, teknologi moden dengan ekonomi yang mencabar sekarang ini diberi keutamaan, kita akan memperkasa pejabat daerah, pegawai jajahan di Kelantan dan di Sarawak serta Sabah.

"Ini strategi kita memperkasa tugas pegawai daerah dan pejabat daerah kita dah beri perhatian yang lebih dan percayalah, bila saya bagi perhatian yang lebih makna kata semua bantuan sokongan akan diperkemas," katanya  ketika berucap menutup Konvensyen Pembangunan dan Kesejahteraan Rakyat: Pembangunan

MADANI, Rakyat Disantuni di Dewan Perdana, UiTM Cawangan Kedah di Merbok hari ini.

Anwar, yang juga Menteri Kewangan, berkata khidmat jurutera daerah juga akan digunakan untuk menyegerakan pembaikan kecil seperti penurapan kerosakan jalan persekutuan berdasarkan aduan rakyat yang diterima.

Beliau berkata dalam Belanjawan MADANI, kerajaan menyediakan peruntukan khusus RM100,000 untuk kegunaan setiap pejabat daerah.

Perdana Menteri turut meminta  semua pegawai daerah menyerahkan laporan prestasi projek bermasalah dan menyenaraikan keperluan masing-masing kepada beliau selewat-lewatnya Jumaat depan supaya tindakan segera boleh diambil.

Katanya kerajaan juga akan mempertimbang untuk meluluskan penambahan jurutera kontrak bagi pejabat daerah yang berprestasi baik dan memerlukan.

-- BERNAMA

ConflictWatch Malay Regions Feed Archiver

Go Back:30 Days | 7 Days | 2 Days | 1 Day

ConflictWatch Malay Regions Feed Today.

Go Forward:1 Day | 2 Days | 7 Days | 30 Days

ConflictWatch Malay Regions Feed was generated at Eastern Asia ConflictWatch.

Resource generated at ConflictWatch using aliasfeed and rawdog